وضعیت امروز جامعه و فشار اقتصادی همچون جنگ صفین است/ از خستگی و بیبصیرتی پرهیز شود
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۴۳۸۶۱
رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار بابیان اینکه وضعیت امروز جامعه و فشار اقتصادی همچون جنگ صفین است، گفت: باید در شرایط امروز از خستگی و بیبصیرتی پرهیز شود.
به گزارش قدس آنلاین، حجتالاسلام مهدی طائب در همایش طرح هدایت و کوثر که در مرکز آموزشی امام رضا (ع) با حضور ائمه جماعات مساجد استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی با دستور کار تبیین تفکر امامتی و مدیریت رفتار گونه برگزار شد، بابیان اینکه وضعیت امروز جامعه و فشار اقتصادی همچون جنگ صفین است، گفت: باید در شرایط امروز از خستگی و بیبصیرتی پرهیز شود.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار با اشاره به منویات امام راحل مبنی بر اینکه ما مقدمهساز انقلاب جهانی امام مهدی(عج) هستیم، انقلاب ما مقدمهساز دولت جهانی حضرت مهدی(عج) است، متذکر شد: اگر بخواهد زمینه برای آمدن امام زمان(عج) مهیا شود باید مسجدالاقصی را بگیریم، حالآنکه امروز دوباره نیروهای امام زمان(عج) به یکقدمی مسجدالاقصی رسیدهاند، البته مواظبت از انجام نشدن حرکت معکوس و عقب نیفتادن از مسیر نیز بسیار ضروری است.
وی با اشاره بهاتفاق های تاریخی که همزمان با این روزها در تاریخ اسلام صورت گرفته، اضافه کرد: این روزها که سپری شد، روزهای تعدیل حکومت پیامبر اکرم(ص) به حکومت ثقیفه بود، ارتباط پیامبر(ص) با جامعه آن روز در مساجد و نماز جمعهها بود، ایشان مطالبشان را تا حد امکان به افراد آموزش میدادند و این افراد را به نقاط مختلف بهعنوان پیشنماز و امام مسجد بود و پل ارتباطی پیامبر با مردم بود، در روز جمعه نماز جمعه در مسجد جامع تشکیل میشد، علت تشکیل ثقیفه و پایمال شدن حق حضرت علی(ع) نبود، افرادی در جامعه بود که شرایط را تبیین کنند و حرف صحیح پیامبر(ص) را به گوش مردم برسانند، کسی نبود که بگوید حق با چه کسی است؟، اهلبیت عصمت و طهارت از حضرت علی(ع) تا امام حسن عسکری(ع) هیچکدام با احدی بیعت نکردند.
طائب با اشاره به دفاع حضرت فاطمه (س) از حضرت علی (ع)، خطاب به ائمه جماعات مساجد استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی بیان کرد: سنگینترین مبارزهای که در طول تاریخی احدی نتوانسته انجام بدهد، حضرت فاطمه (س) انجام دادند، ما تأثیر مبلّغ و مبیّن را اینجا میبینیم، بنابراین، امروز تنها ابزار ما برای اینکه این خط برود و به امام زمان برسد، شما هستید.
رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار بابیان اینکه ائمه جماعات و پیشنمازان رابط بین امام زمان(عج) و ولیفقیه هستند، متذکر شد: شما وظیفه تبیین و توضیح کلام رهبری و آمادگی مردم برای بهپای کار آمدن رادارید.
وی بابیان اینکه امام راحل از مسجد با تعبیر سنگر یاد میکردند، یعنی جایی که باید جنگید تا دشمن نتواند منطقه را فتح کند، تأکید کرد: اگر ائمه جماعات و پیشنمازان توضیح ندهند، دشمن توضیح میدهد. انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: حجت الاسلام طائب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۴۳۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/