گروه معارف ــ عشق به علی(ع) سوزان و سوزنده و خطیر است. هم بتهایت را میشکند و هم باید مهیای هزینهکردن برای آن باشی. چیزی مثل همین حاج قاسم عهد ما.
در حکمت شماره 109 نهجالبلاغه امام علی(ع) آمده است: «لَو أَحَبَّنی جَبَلٌ لَتَهَافَتَ؛ اگر کوهی مرا دوست بدارد درهم فروریزد».
این سخن، در بازگشت از جنگ صفین در سال 39 قمری و در رثای یکی از یاران باوفای امام، یعنی سهل ابن حنیف انصاری که پس از بازگشت از جنگ از دنیا رفت، ایراد شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سهل بن حُنَیف بن واهب اَوسی انصاری: (ابو سعید یا ابو سعد یا ابو عبد)، از قبیله اوس و جزو انصار پیامبر بوده است. وی برادر عثمان ابن حنیف بوده است. او در جنگ بدر و همه جنگها با پیامبر(ص) شرکت کرد و در جنگ احد که برخی مسلمانان گریختند، وی از اندک کسانی بود که پابرجا ماند و در آن روز برای مرگ با پیامبر(ص) بیعت کرد و با تیر از وی دفاع میکرد و پیامبر(ص) گفت: به سهل تیر دهید که آسان تیراندازی میکند. در صفین نیز علی(ع) را همراهی کرده است. علی(ع) در وقت عزیمت برای جنگ جمل او را جانشین خود در مدینه کرد، وی در سال 39 قمری پس از بازگشت از صفین در کوفه دار فانی را ترک گفت.
در سریه امام علی(ع) برای ویران کردن بتخانه فُلس در سال نهم قمری، پرچم سپاه در دست سهل بوده است (آیتی، تاریخ پیامبر اسلام، ۱۳۷۸ش، ص۵۰۸ ). از فضل بن شاذان نقل شده است که سهل و بردارش عثمان از نخستین کسانی بود که پس از درگذشت پیامبر(ص) بهسوی امام علی(ع) برگشتند. [ لطوسی، اختیار معرفة الرجال، ۱۴۰۴ق، ج۱، ص۱۷۷-۱۸۳.[.نام سهل در میان ۱۲ نفری ذکر شده است که خلافت ابوبکر را انکار کردند و هرکدام با سخنانی از وی خواستند که از خلافت صرفنظر کند. سخنان سهل به ابوبکر چنین نقل شده است: «گواهی میدهم که رسول خدا(ص) بر منبر فرمود: «امام شما پس از من، علی بن ابی طالب(ع) است و او برای امتم خیرخواهترین مردم است».]شیخ صدوق، کتاب الخصال، ۱۴۱۶ق، ج۲، ص۴۶۱-۴۶۵.[امام او را [پس از جنگ صفین،] حاکم فارس نمود؛ ولی مردم او را از آنجا راندند.
سهل بههمراه برادرش عثمان از شرطة الخمیس یاران ویژه امام علی(ع) بودند.] البرقی، الرجال، دانشگاه تهران، ص۴[.شُرْطَةُ الخَمیسْ گروهی از یاران همیشه مسلح امام علی(ع) بودند که با آمادگی کامل در همه جا به امیرالمؤمنین (ع) در امور حکومتی یاری میرساندند. این گروه علاوه بر حضور در جنگ، وظایف مهمی در غیر زمان جنگ همچون اجرای حدود الهی، حفظ امنیت شهر کوفه، حفاظت از جان امام علی (ع) و جمعآوری نیرو برای جنگها را برعهده داشتند. شرطه در لغت به معنی گروه، گروهان، شرط و پیمان آمده است. در اصطلاح به اولین گروه از لشکر گفته میشود که در جنگ حاضر شده و آماده مرگ باشند. خمیس به معنای لشکر است و علت نامگذاری لشکر به خمیس این بوده که لشکر به پنج قسمت: مقدمه، ساق، مِیمَنه (جناح راست)، مِیسرِه(جناح چپ) و قلب تقسیم میشده است. در اصطلاح، شرطة الخمیس تعدادی از یاران امیرالمومنین بودند که جنگیدن تا کشته شدن را بر عهده گرفتند و امیرالمؤمنین(ع) ضامن بهشتشان شد.
گفتهاند امیرالمؤمنین(ع) پس از درگذشت سهل، بسیار بیتابی میکرد و با شگفتی نقل میکرد که در آغاز اسلام در سال نخست هجری، سهل، بتهای قومش را شبانه میشکست و برای بیوهزنی از انصار میبرد و میگفت با این هیزمها آتش درست کن [ الامین، اعیان الشیعة، ۱۴۰۶ق، ج۷، ص۳۲۱.[ » برگرفته از سایت ویکی شیعه.
تهافت: روی هم ریختن، فروریختن، پی در پی افتادن و مردن، خود را بر چیزی افکندن؛ پریدن پروانه ها بر گرد شمع(فرهنگ عمید).
همه چیز در همین معنای پر زدنهای پروانهوار بر گرد وجود مقدس علی(ع) مستتر است. میتوان شدت علاقه و پاکبازی و عشق سهل به امام را از آن فهمید. عشقی که اگر در دل کوه هم بیفتد او را در هم فرو می ریزد. فانی میکند. این پیاپی فرو افتادنها و خود را به شعله علی(ع) زدنها ویژگی عشق واقعی کسانی است که چون سهل بتها را ابتدا در درون و سپس در بیرون کشته باشند و با هیزم آنها آتش افروخته و خاکسترشان را هم بر باد داده باشند. شیعه نه از دوران صفویه که در همین زمانه علی(ع) و توسط چنین پروانههای عاشقی شکل گرفته است. عشق به علی(ع) سوزان و سوزنده و خطیر است. هم بت هایت را میشکند و هم باید مهیای هزینه کردن برای آن باشی. چیزی مثل همین حاج قاسم عهد ما.
یادداشت از داریوش اسماعیلی؛ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اصفهان
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: شرح نهج البلاغه امام علی سردار سلیمانی حاج قاسم سلیمانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۸۳۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روش تربیتی امام خمینی(ره) و نقطه اوج حکومت مهدوی
دریافت 76 MB
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام والمسلمین محمد جواد زارع مسئول مجموعه فرهنگی شهدای گمنام بندرعباس به تبیین راز موفقیت امام خمینی رحمه الله علیه در تربیت نسلی الگو پیشرو و اوج حکومت امام زمان ارواحنا له الفدا پرداخت.
کد خبر 6098888